Emoties hebben betekent dat je mens bent. Emoties helpen ons om te overleven en maken het verschil te kennen tussen een goede en slechte situatie. Als kind heb ik geleerd om emoties weg te stoppen en mij regelmatig aan te passen. Vroeger ging ik op zoek naar een ‘quick fix’: wat kan ik doen om een gevoel ‘weg te maken’? Nu laat ik emoties toe en accepteer ik dat ze er zijn. En dat werkt bevrijdend kan ik zeggen. Ook geef ik beter dan ooit aan wat ik nodig heb en waar mijn behoefte ligt zonder in de aanpassing te schieten. Of het voor een ander te doen terwijl dat niet mijn volledige hart heeft.

Vorige week hoorde ik dat zelfacceptatie de weg is naar een gelukkiger brein. Als ik faal of gestrest ben, ben ik geneigd om extra kritisch te zijn voor mezelf. Maar wat zou ik tegen een vriendin zeggen als zij in dezelfde situatie zou zitten? We zijn dan toch vaak milder voor de ander dan voor onszelf. Door milder voor mezelf te zijn (accepteren van mijzelf = zelfacceptatie) is het effect dat ik eerder dan voorheen een kalmer brein heb. Wat hebben kinderen nodig als je kijkt naar het omgaan met emoties?

#1 Waarom een kalm brein werkt

Kinderen zijn vooral goed in het aanvoelen van emoties van een ander omdat dit hun overlevingskansen vergroot. Door rust op te pikken, leert een kind wat rust is.

Over het onderwerp omgaan met weerstand kan ik vele blogs schrijven. Voor nu wil ik graag een belangrijke stap beschrijven in het omgaan met emoties: het kalme brein. Een kalm brein van jou zorgt automatisch voor een kalmer brein bij een kind. Spiegelneuronen zijn hiervoor verantwoordelijk. Super interessante materie vind ik. Spiegelneuronen zijn kleine klompjes hersencellen die als functie hebben te voelen wat een ander voelt en daar betekenis aan te geven. Kinderen zijn vooral goed in het aanvoelen van emoties van een ander omdat dit hun overlevingskansen vergroot. Door rust op te pikken, leert een kind wat rust is. Het kan dan bij jou, als jij tenminste rustig bent als het kind pittige emoties ervaart, wat kalmte van je lenen.

#2 Ga voor afstemming in plaats van ontstemming

Maak eerst écht contact voordat je oplossingen gaat aandragen. Misschien is dit een open deur, maar dit is het meest lastige stuk van het omgaan met weerstand bij kinderen. Zet je roze bril op en kijk naar wat heeft het kind nodig heeft. Ga echt op zoek naar de reden achter het gedrag. Zodra er meer verbinding is, neemt weerstand automatisch af. Je bent geneigd bij weerstand uit verbinding te gaan, maar zoek het juist op. Het is als het eten van een zure mat. In het begin ben je geneigd door de zuurheid weg te trekken, maar je moet er even doorheen (Ik ben dol op zure matten, niet op zuurpruimen trouwens ;)). Zet die deur open. Hoe meer je aansluit, hoe minder weerstand er is.

#3 Wees een co-regulator

Kinderen hebben nog niet de vaardigheden ontwikkeld om hun gedachten en emoties te begrijpen, te uiten en te beheersen. Ze voelen zich overdonderd door hun gedachten en gevoelens. Vooral bij nieuwe spanningen. De opvoeder is co-regulator. Ook woede wordt op die manier getemperd. Doordat de opvoeder het kind helpt zichzelf te reguleren, worden er in het brein neuronenpaden aangemaakt. Uiteindelijk leert het kind zichzelf reguleren. Wij volwassenen hebben er al moeite mee om gevoelens te ordenen en te verwerken en laat staan dat we dit verwachten van een kind van bijvoorbeeld 3 jaar oud. “Liam, nu niet zo boos doen, dat is nergens voor nodig” of “Rosa, doe eens rustig”. Het is fijn als een volwassene zegt: “Oké, laat het er maar even uit”. Hiermee laten we zien dat emoties oké zijn en we laten zien aan kinderen dat ‘ergere’ dingen voorbij gaan. En dit betekent niet dat kinderen spullen kapot mogen maken of een ander mogen slaan als ze verdrietig of boos zijn. Dit gedrag begrens je, maar emoties mogen er zijn.  

Het is fijn als een volwassene zegt: “Oké, laat het er maar even uit”

Wil je nu nog meer leren over het omgaan met weerstand bij kinderen? Ik heb een 4 stappen methode ontwikkeld waarmee je een kind (én jezelf) helpt om weer rustig te worden. Tijdens de Masterclass gaan we aan de slag met praktisch oefenen van de 4 stappen met een gedragsdeskundige die ook trainacteur is. Jouw rugzak’ wordt gevuld met praktische tips en tools in het omgaan met weerstand bij kinderen. Zeg maar: ‘Gouden Gereedschap’.

Er is nog een aantal kaarten voor dit online event op zaterdag 28 november van 9.30 tot 11.30 uur. Gebruik code JARIG20 voor 50% korting op een ticket. Schrijf je snel in: https://jbexpertise.nl/aanbod-masterclasses/