Interactievaardigheid Ontwikkelingsstimulering: artikel verschenen van JB Expertise in vakblad Kiddo

Bij iedere leeftijd en fase hoort een nieuwe ontwikkelingstaak. Ieder kind werkt aan zijn taken op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo. Als een kind niet goed aan zijn ‘taak’ kan werken omdat hij daarvoor te weinig kansen of steun krijgt, kan de ontwikkeling vertragen of zelfs vastlopen. Het is dus belangrijk dat hij voldoende en op een bij de leeftijd passende manier wordt ondersteund, gestimuleerd en uitgedaagd. Professionals zorgen voor voldoende ontwikkelingsstimulering.

En laat daar dit artikel in de Kiddo (kiddo.net) nu over gaan. 🙂 Veel leesplezier!
Klik hier op onderstaande link voor het artikel.

artikel-6-ontwikkelingsstimulering

Taalrijke interactie met kinderen; artikel verschenen in GOUD magazine!

foto-goud-magazineGOUD is een tijdschrift boordevol tips, reportages, interviews en achtergrondverhalen over het gastouderschap, opvoeding, ontwikkelingen in de kinderopvangbranche, activiteiten en nog veel meer! JB Expertise heeft meegewerkt aan de eerste uitgave en heeft een artikel geschreven over taalrijke interactie met kinderen.  Klik op deze link voor het artikel: taalrijke-interactie-jbexpertise-goud

Artikel verschenen in de Kiddo door JB Expertise; de vierde interactievaardigheid praten en uitleggen

Taal is als de lucht die we inademen: het is overal, de hele dag door. Taal helpt kinderen om sociaal gedrag te oefenen, om hun behoeften te uiten en om dingen te vertellen. Door de reactie van anderen ontdekt het kind of het de juiste dingen doet en zegt en of zijn gedrag passend is. Het doel voor kinderopvangmedewerkers is om een talige omgeving voor het kind te creëren. In een serie van zes artikelen in het vakblad Kiddo (kiddo.net) laat pedagoog Joyce Blauwhoff zien hoe gastouders interactievaardigheden toepassen in hun werk. In dit artikel de vierde interactievaardigheid: praten en uitleggen. Veel leesplezier!

Klik op onderstaande link voor het artikel. 
Artikel 5 Interactievaardigheid praten en uitleggen

Zelfvertrouwen bij kinderen; waarom eraan werken nodig is

Vertrouwen betekent geloven dat iets goed zal gaan. Zodra je als kind zelfvertrouwen hebt, verloopt het leven makkelijker en leuker. Kinderen met vertrouwen in zichzelf en een positief zelfbeeld, hebben doorgaans ook vertrouwen in anderen.

JB Expertise heeft voor Bureau Kwaliteit Kinderopvang (BKK) een blog geschreven ‘Zelfvertrouwen bij kinderen: waarom eraan werken nodig is’.  Klik hier om het blog te lezen. DSCF2886

Taal- en interactievaardigheden: structuur bieden en grenzen stellen

Deze week is er weer een artikel verschenen van JB Expertise in de Kiddo (kiddo.net) in de reeks voor gastouders. De reeks artikelen gaat over de zes interactievaardigheden. Dit keer gaat het over structuur bieden en grenzen stellen. Kinderen hebben structuur nodig, maar ‘choose your battles’, want anders ben jij de hele dag ‘politieagent’ aan het spelen en dat slurpt energie. Veel leesplezier! artikel 4 Structuur bieden en grenzen stellen

10 redenen waarom je de training over taal- en interactievaardigheden ‘Oog voor Interactie’ moet volgen

training-taal-interactievaardigheden-oog-voor-interactie-JBExpertise10 redenen waarom je de training over taal- en interactievaardigheden ‘Oog voor Interactie’ moet volgen

Je ‘moet’ natuurlijk niets, maar laat mij je nu vertellen waarom het zo wijs zou zijn als je meedoet met de training Oog voor Interactie.

Reden 1: De training gaat over taal- en interactievaardigheden met kinderen, de basis van jouw werk als pedagogisch medewerker in de kinderopvang. Jij zet jezelf in als instrument en jij brengt de ontwikkeling van kinderen verder. Zie je hoe belangrijk jij bent? En hoe belangrijk het dus is om te werken aan jouw deskundigheid als pm’er?

Reden 2: Je kan leren van je collega’s. Ik geloof altijd in de kracht van samen leren. Ik ga ervan uit dat je veel leert van mij als trainer, maar ik ben van mening dat je ook veel leert van jouw collega’s. Dus wat let je om te leren van je collega’s die misschien een ietwat andere visie hebben op opvoeden van kinderen? Of die jou tips en tricks vertellen waar je veel aan hebt in de praktijk?

Reden 3: Ik mag het eigenlijk niet zeggen en het is niet Nederlands om dit te doen, maar ik doe het toch! Er staat een leuke trainer voor de groep. Oké, ik wil ook mijn leerresultaten behalen aan het einde van de bijeenkomst, maar wat ik bovenal belangrijk vind is dat jij je lekker voelt in de groep. Dat je je niet bezwaard voelt om misschien in jouw ogen een ‘gekke’ vraag te stellen, maar dat je volledig op je gemak voelt om dit wel te doen om te ervaren dat het helemaal niet zo’n ‘gekke’ vraag was. En…humor is ook belangrijk. De opvoeding van kinderen is ‘serious business’, maar zou je ze af en toe ook niet achter het behang willen plakken? Juist, dat bedoel ik.

Reden 4: We gebruiken video-opnamen om jezelf terug te zien op beeld. En weet je wat dit weer is? De enige effectief bewezen methode om te leren en gedragsverandering te zien, is door het gebruik van video. Ik kan je mooie filmpjes laten zien van mensen uit de kinderopvang die het ‘juiste’ gedrag voor doen in beeld, maar als je jezelf terugziet op beeld dan kan je er niet omheen. Jij bent diegene die het gedrag laat zien. En ja, dat is best confronterend. Maar sta je er voor open om een nog betere professioneel opvoeder te worden dan dat je nu al bent? Volg dan de training Oog voor Interactie!

Reden 5: Je krijgt een geweldig leuk boek dat makkelijk leesbaar is. De deelnemers die jou zijn voorgegaan vinden het boek een waardevolle aanvulling. Er zit een code in het boek dat je kan gebruiken om het boek tevens digitaal op je tablet of e-reader te downloaden. Een mooie bijkomstigheid!

Reden 6: Je leert feedback geven aan collega’s. Aan het begin van iedere bijeenkomst ga je samen met een collega kijken naar jouw opgenomen beeldfragment. Je gaat niet jouw beeldfragment terugkijken in de hele groep, maar in een veilige sfeer samen met je collega. Je krijgt, alleen als jij dit wilt, feedback op je handelen in beeld. Je hebt de regie dus zelf in handen.

Reden 7: Je krijgt halverwege het traject een individueel coachingsgesprek. Ik ga samen met jou kijken naar het beeld dat jij van tevoren geanalyseerd hebt. Ik ben gecertificeerd video-interactie begeleider en ik zie met mijn ogen weer hele andere dingen gebeuren in beeld. Ik kijk naar wat je goed doet. Wij kijken samen naar wat de kinderen doen in beeld en genieten samen van de interactie die jij hebt met een kind of kinderen. Hoe leuk is dat?

Reden 8: Je krijgt een mooi certificaat van het Nederlands Jeugdinstituut (NJi). Een extra certificaat waarmee jij aantoont dat je jouw deskundigheid vergroot hebt.

Reden 9: Je krijgt nog meer werkplezier. Aan het einde van de training bij de evaluatie heb ik vaak te horen gekregen ‘Joyce, ik merk dat ik meer en bewuster kijk naar de kinderen op mijn groep en dat ik zoveel meer geniet van mijn werk’. Deelnemers hadden zin om het geleerde meteen de volgende dag in de praktijk te brengen om te kijken of het werkt.

Reden 10: Ik wil allereerst jou een compliment geven dat je het tot hier nog allemaal hebt gelezen en geïnteresseerd bent gebleven. Deze reden is voor mij wel het belangrijkste. Ik denk daarom ook dat ik doe wat ik doe. Jij wilt toch ook van kinderen leuke volwassenen maken? Jij wilt ze toch ook in laten zien dat ze de moeite waard zijn, dat ze mogen zijn wie ze zijn, dat ze uniek mogen zijn? Ieder kind heeft zijn eigen tempo en ieder kind is uniek. Het valt of staat met jouw begeleiding. In de eerste jonge levensjaren wordt de blauwdruk gelegd voor de rest van hun leven. De training Oog voor Interactie heeft daarmee een veel grotere investering, zelfs een maatschappelijk doel. We maken de wereld samen een stukje mooier. Daar wil je toch ook onderdeel van zijn?

 

 

 

Respect voor de autonomie van een kind – artikel in de Kiddo door JB Expertise!

Artikel 3 is weer gepubliceerd in de Kiddo (kiddo.net) en dit keer gaat het over hoe gastouders (maar hier is natuurlijk ook ouder, pedagogisch medewerker of Nanny te lezen) kinderen de gelegenheid bieden om te oefenen met zelfstandigheid. “Selluf doen” staat centraal. Veel leesplezier! Artikel 3 Respect voor de autonomie

De pedagogisch medewerker 2.0: een update van vaardigheden en kennis?

Mijn eerste blog voor Bureau Kwaliteit Kinderopvang (BKK) staat online. Het gaat over het toerusten van onze studenten Pedagogisch Werk voor alle complexe vaardigheden die de functie pedagogisch medewerker vraagt. Kinderopvang is zoveel meer dan alleen kinderen opvangen.. Klik op onderstaande link om het te lezen. Laat je mij weten wat je ervan vindt?

De pedagogisch medewerker 2.0: een update van vaardigheden en kennis?

Emotioneel ondersteunen van kinderen – Artikel 2 in de Kiddo

Dit jaar zal JB Expertise schrijven over de interactievaardigheden in de kinderopvang voor het vakblad ‘ Kiddo’ (kiddo.net). De artikelenreeks is speciaal gericht op gastouders, echter waar je het woord gastouder leest, is ook het woord pedagogisch medewerker of ouder te lezen. Het gaat immers om gedrag! De artikelenreeks is begonnen met een artikel over de Wet Kinderopvang en de vier pedagogische basisdoelen.  Hier kun je het tweede artikel lezen over sensitieve responsiviteit, ofwel het emotioneel ondersteunen van kinderen. Veel leesplezier!JB Expertise interactievaardigheid emotioneel ondersteunen

Ervaringen deelnemers taal- en interactievaardigheden Oog voor Interactie

Hieronder twee deelnemers die graag hun ervaringen vertellen over het volgen van de training Oog voor Interactie. Ze werken allebei bij kinderopvangorganisatie Berend Botje.

foto werkboek boek BSOAnita Bakker zegt:
“Een paar dagen voor mijn vakantie werd ik gebeld met de vraag om aan deze training deel te nemen, hartstikke leuk! Op de dag zelf valt het dan toch even tegen, na een lange werkdag een training volgen tot 22.00 uur en dan ook nog een half uur naar huis moeten rijden. Opdrachten mee krijgen die best lastig zijn uit te voeren, wanneer je overal en nergens invalwerk doet.
Maar op dit alles ben ik zeer snel terug gekomen! Ik heb juist geen enkele avond gedacht; ‘daar gaan we weer’ of ‘wat duurt de avond lang’.
Joyce leidt de avond op een afwisselende en inspirerende manier. Het feit dat zij uit het werkveld zelf komt, vind ik absoluut een plus punt. Zij weet hierdoor wat wij tegen kunnen komen, waar we tegen aan kunnen lopen en hoe wij de opdrachten kunnen uitvoeren in het werkveld. Dat is erg fijn. Door deze training wordt je je bewust van je eigen handelen, maar ook van de werkwijze van collega’s. Het lijkt mij een mooie training om als standaard training te doen voor elke pm’er in dit werkveld!”

Lees meer