Zelfvertrouwen bij kinderen; waarom eraan werken nodig is

Vertrouwen betekent geloven dat iets goed zal gaan. Zodra je als kind zelfvertrouwen hebt, verloopt het leven makkelijker en leuker. Kinderen met vertrouwen in zichzelf en een positief zelfbeeld, hebben doorgaans ook vertrouwen in anderen.

JB Expertise heeft voor Bureau Kwaliteit Kinderopvang (BKK) een blog geschreven ‘Zelfvertrouwen bij kinderen: waarom eraan werken nodig is’.  Klik hier om het blog te lezen. DSCF2886

Taal- en interactievaardigheden: structuur bieden en grenzen stellen

Deze week is er weer een artikel verschenen van JB Expertise in de Kiddo (kiddo.net) in de reeks voor gastouders. De reeks artikelen gaat over de zes interactievaardigheden. Dit keer gaat het over structuur bieden en grenzen stellen. Kinderen hebben structuur nodig, maar ‘choose your battles’, want anders ben jij de hele dag ‘politieagent’ aan het spelen en dat slurpt energie. Veel leesplezier! artikel 4 Structuur bieden en grenzen stellen

10 redenen waarom je de training over taal- en interactievaardigheden ‘Oog voor Interactie’ moet volgen

training-taal-interactievaardigheden-oog-voor-interactie-JBExpertise10 redenen waarom je de training over taal- en interactievaardigheden ‘Oog voor Interactie’ moet volgen

Je ‘moet’ natuurlijk niets, maar laat mij je nu vertellen waarom het zo wijs zou zijn als je meedoet met de training Oog voor Interactie.

Reden 1: De training gaat over taal- en interactievaardigheden met kinderen, de basis van jouw werk als pedagogisch medewerker in de kinderopvang. Jij zet jezelf in als instrument en jij brengt de ontwikkeling van kinderen verder. Zie je hoe belangrijk jij bent? En hoe belangrijk het dus is om te werken aan jouw deskundigheid als pm’er?

Reden 2: Je kan leren van je collega’s. Ik geloof altijd in de kracht van samen leren. Ik ga ervan uit dat je veel leert van mij als trainer, maar ik ben van mening dat je ook veel leert van jouw collega’s. Dus wat let je om te leren van je collega’s die misschien een ietwat andere visie hebben op opvoeden van kinderen? Of die jou tips en tricks vertellen waar je veel aan hebt in de praktijk?

Reden 3: Ik mag het eigenlijk niet zeggen en het is niet Nederlands om dit te doen, maar ik doe het toch! Er staat een leuke trainer voor de groep. Oké, ik wil ook mijn leerresultaten behalen aan het einde van de bijeenkomst, maar wat ik bovenal belangrijk vind is dat jij je lekker voelt in de groep. Dat je je niet bezwaard voelt om misschien in jouw ogen een ‘gekke’ vraag te stellen, maar dat je volledig op je gemak voelt om dit wel te doen om te ervaren dat het helemaal niet zo’n ‘gekke’ vraag was. En…humor is ook belangrijk. De opvoeding van kinderen is ‘serious business’, maar zou je ze af en toe ook niet achter het behang willen plakken? Juist, dat bedoel ik.

Reden 4: We gebruiken video-opnamen om jezelf terug te zien op beeld. En weet je wat dit weer is? De enige effectief bewezen methode om te leren en gedragsverandering te zien, is door het gebruik van video. Ik kan je mooie filmpjes laten zien van mensen uit de kinderopvang die het ‘juiste’ gedrag voor doen in beeld, maar als je jezelf terugziet op beeld dan kan je er niet omheen. Jij bent diegene die het gedrag laat zien. En ja, dat is best confronterend. Maar sta je er voor open om een nog betere professioneel opvoeder te worden dan dat je nu al bent? Volg dan de training Oog voor Interactie!

Reden 5: Je krijgt een geweldig leuk boek dat makkelijk leesbaar is. De deelnemers die jou zijn voorgegaan vinden het boek een waardevolle aanvulling. Er zit een code in het boek dat je kan gebruiken om het boek tevens digitaal op je tablet of e-reader te downloaden. Een mooie bijkomstigheid!

Reden 6: Je leert feedback geven aan collega’s. Aan het begin van iedere bijeenkomst ga je samen met een collega kijken naar jouw opgenomen beeldfragment. Je gaat niet jouw beeldfragment terugkijken in de hele groep, maar in een veilige sfeer samen met je collega. Je krijgt, alleen als jij dit wilt, feedback op je handelen in beeld. Je hebt de regie dus zelf in handen.

Reden 7: Je krijgt halverwege het traject een individueel coachingsgesprek. Ik ga samen met jou kijken naar het beeld dat jij van tevoren geanalyseerd hebt. Ik ben gecertificeerd video-interactie begeleider en ik zie met mijn ogen weer hele andere dingen gebeuren in beeld. Ik kijk naar wat je goed doet. Wij kijken samen naar wat de kinderen doen in beeld en genieten samen van de interactie die jij hebt met een kind of kinderen. Hoe leuk is dat?

Reden 8: Je krijgt een mooi certificaat van het Nederlands Jeugdinstituut (NJi). Een extra certificaat waarmee jij aantoont dat je jouw deskundigheid vergroot hebt.

Reden 9: Je krijgt nog meer werkplezier. Aan het einde van de training bij de evaluatie heb ik vaak te horen gekregen ‘Joyce, ik merk dat ik meer en bewuster kijk naar de kinderen op mijn groep en dat ik zoveel meer geniet van mijn werk’. Deelnemers hadden zin om het geleerde meteen de volgende dag in de praktijk te brengen om te kijken of het werkt.

Reden 10: Ik wil allereerst jou een compliment geven dat je het tot hier nog allemaal hebt gelezen en geïnteresseerd bent gebleven. Deze reden is voor mij wel het belangrijkste. Ik denk daarom ook dat ik doe wat ik doe. Jij wilt toch ook van kinderen leuke volwassenen maken? Jij wilt ze toch ook in laten zien dat ze de moeite waard zijn, dat ze mogen zijn wie ze zijn, dat ze uniek mogen zijn? Ieder kind heeft zijn eigen tempo en ieder kind is uniek. Het valt of staat met jouw begeleiding. In de eerste jonge levensjaren wordt de blauwdruk gelegd voor de rest van hun leven. De training Oog voor Interactie heeft daarmee een veel grotere investering, zelfs een maatschappelijk doel. We maken de wereld samen een stukje mooier. Daar wil je toch ook onderdeel van zijn?

 

 

 

Respect voor de autonomie van een kind – artikel in de Kiddo door JB Expertise!

Artikel 3 is weer gepubliceerd in de Kiddo (kiddo.net) en dit keer gaat het over hoe gastouders (maar hier is natuurlijk ook ouder, pedagogisch medewerker of Nanny te lezen) kinderen de gelegenheid bieden om te oefenen met zelfstandigheid. “Selluf doen” staat centraal. Veel leesplezier! Artikel 3 Respect voor de autonomie

De pedagogisch medewerker 2.0: een update van vaardigheden en kennis?

Mijn eerste blog voor Bureau Kwaliteit Kinderopvang (BKK) staat online. Het gaat over het toerusten van onze studenten Pedagogisch Werk voor alle complexe vaardigheden die de functie pedagogisch medewerker vraagt. Kinderopvang is zoveel meer dan alleen kinderen opvangen.. Klik op onderstaande link om het te lezen. Laat je mij weten wat je ervan vindt?

De pedagogisch medewerker 2.0: een update van vaardigheden en kennis?

Emotioneel ondersteunen van kinderen – Artikel 2 in de Kiddo

Dit jaar zal JB Expertise schrijven over de interactievaardigheden in de kinderopvang voor het vakblad ‘ Kiddo’ (kiddo.net). De artikelenreeks is speciaal gericht op gastouders, echter waar je het woord gastouder leest, is ook het woord pedagogisch medewerker of ouder te lezen. Het gaat immers om gedrag! De artikelenreeks is begonnen met een artikel over de Wet Kinderopvang en de vier pedagogische basisdoelen.  Hier kun je het tweede artikel lezen over sensitieve responsiviteit, ofwel het emotioneel ondersteunen van kinderen. Veel leesplezier!JB Expertise interactievaardigheid emotioneel ondersteunen

Ervaringen deelnemers taal- en interactievaardigheden Oog voor Interactie

Hieronder twee deelnemers die graag hun ervaringen vertellen over het volgen van de training Oog voor Interactie. Ze werken allebei bij kinderopvangorganisatie Berend Botje.

foto werkboek boek BSOAnita Bakker zegt:
“Een paar dagen voor mijn vakantie werd ik gebeld met de vraag om aan deze training deel te nemen, hartstikke leuk! Op de dag zelf valt het dan toch even tegen, na een lange werkdag een training volgen tot 22.00 uur en dan ook nog een half uur naar huis moeten rijden. Opdrachten mee krijgen die best lastig zijn uit te voeren, wanneer je overal en nergens invalwerk doet.
Maar op dit alles ben ik zeer snel terug gekomen! Ik heb juist geen enkele avond gedacht; ‘daar gaan we weer’ of ‘wat duurt de avond lang’.
Joyce leidt de avond op een afwisselende en inspirerende manier. Het feit dat zij uit het werkveld zelf komt, vind ik absoluut een plus punt. Zij weet hierdoor wat wij tegen kunnen komen, waar we tegen aan kunnen lopen en hoe wij de opdrachten kunnen uitvoeren in het werkveld. Dat is erg fijn. Door deze training wordt je je bewust van je eigen handelen, maar ook van de werkwijze van collega’s. Het lijkt mij een mooie training om als standaard training te doen voor elke pm’er in dit werkveld!”

Lees meer

Baby’s: hoe druk moet je je erom maken?

De overheid wil de babyopvang verbeteren. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat stress bij baby’s een negatief effect heeft op verfijning van het netwerk van de hersens. Het is belangrijk  om zoveel mogelijk stress bij baby’s te voorkomen. Hoe druk moeten we ons maken om baby’s in de opvang?

Het besef dat baby’s een kwetsbare groep zijn binnen de kinderopvang begint te groeien, maar nog steeds hoor ik soms de opmerking “Maar baby’s moet je toch ook gewoon even laten huilen?” De basis van gedrag ligt in de hersenen. Als jij snapt hoe de hersenen werken, dan leer je de ontwikkeling van baby’s begrijpen.

Hersenverbindingen nemen toe
Baby’s hebben een flink hoofd als je dit vergelijkt met hun lichaam. Een hoofd dat zij in het begin nog niet zelf omhoog kunnen heffen. Jij dient als volwassene het hoofd te ondersteunen. Je ondersteunt op zo’n moment zo’n 100 miljard hersencellen, ongeveer hetzelfde aantal  als in een volwassen brein. Het doel is dat een baby tussen al deze hersencellen hersenverbindingen gaat leggen. In het eerste jaar worden er ongeveer tien miljard hersenverbindingen per dag aangemaakt. Ja, je leest het goed, tien miljard hersenverbindingen (dat is een getal met 10 nullen!). Het genetisch ontwerp van het brein bepaalt wat het maximaal aankan. Maar nu komt de omgeving aan bod.

jij bent belangrijker dan je denktOmgeving van belang
Wat het brein maximaal aankan, hangt voor een groot deel af van deze omgeving.  Zodra een volwassene contact maakt of een activiteit doet met een baby, dan groeien de hersenverbindingen. Hersenverbindingen stimuleer je door veel ervaringen aan te bieden. Hoe vaker je bijvoorbeeld met de baby praat, hoe meer de linkerhersenhelft wordt aangesproken die een rol speelt bij verbale zaken als taal. Ik vergelijk het wel eens in mijn trainingen met een Jeep in de woestijn. Hoe vaker de Jeep over hetzelfde pad rijdt, hoe steviger dit pad wordt. Zo werkt het ook met hersenverbindingen. Hoe vaker wij praten en activiteiten aanbieden aan baby’s, hoe steviger bepaalde hersenverbindingen worden. Daar hebben baby’s profijt van als ze later naar school gaan. Lees meer

Eenkennigheidsfase: Jippie!

Eenkennigheidsfase: Jippie!

Rond de acht/negen maanden krijgen baby’s te maken met eenkennigheid. Een fase waarin baby’s moeite krijgen met vreemden. Juist rond deze tijd gebeurt dit, omdat zij in een fase belanden waarbij hechting met belangrijke personen tot stand is gekomen. Onbekenden reageren anders dan vader of moeder. Het feit dat deze fase intreedt is een “Jippie!” waard, omdat we hieraan zien dat een baby veilig gehecht is. Het is te begrijpen dat het voor veel moeders en vaders soms lastig is om met het gedrag om te gaan, maar in de ontwikkeling van een kind is het een mijlpaal. Een veilig gehecht kind blijft om jou heen draaien als het de omgeving nog niet goed kent. Deze fase kan doorlopen tot in de peutertijd en gaat voorbij.

Hieronder een aantal tips hoe je kunt omgaan met de eenkennigheidsfase van baby’s:

#1 Laat weten aan het kind dat je even weggaat en dat je zo weer terug bent. Zeggen wat je doet is een belangrijke vaardigheid. Ook al heb je het idee dat een baby het nog niet begrijpt. Ze begrijpen meer dan je denkt!
#2 Maak het afscheidsmoment niet te lang. Hoe langer het moment duurt, hoe meer verwarrend het voor een baby is
#3 Speel kiekeboe spelletjes; zo leert het kind dat je ook weer terug komt als je even “weg” bent
#4 Vraag vreemden eerst even te wachten met aanraken. Ben je zelf een vreemde? Maak dan geen haast en laat je toenadering afhangen van hoe een baby reageert. Met andere woorden:  volg het tempo van het kind
#5  Heb er vertrouwen in dat dit een fase is die je kan begeleiden door er te zijn voor het kind. Als je beschikbaar blijft en het kind ondersteunt,  leert het langzamerhand dat het meer mensen kan vertrouwen dan alleen vader of moeder

 

10 tips om met drukke kinderen om te gaan

We kennen ze allemaal: druktemakers. Druk gedrag hoort bij kinderen, zoals peper en zout bij elkaar horen. Het ene kind is impulsief en het andere kind is beweeglijk. Sanne is de weg al overgestoken voordat je kan zeggen dat ze moet wachten bij het stoplicht. Levi kan amper vijf minuten stil zitten op zijn stoel. Jason rent door de kamer heen en weer. Wat hebben druktemakers nodig van jou als volwassene?

Op sommige dagen heb ik er ook last van, dan ben ik ook een druktemaker. In de ochtend sporten. Overdag lesgeven. In de avond een training. Tussendoor een overleg met een collega. Een gesprek met een student. E-mail checken. Even contact opnemen met een opdrachtgever. Snel een boodschap tussendoor. Druktemaker in het kwadraat, lijkt mij. En weet je wat mij dan helpt? Telefoon uit. Laptop dicht. Alles uitzetten. Een kind is nog niet in staat om zichzelf te remmen, maar wat kun je dan wél doen?

Oorzaken druk gedrag
Druk gedrag kan verschillende oorzaken hebben.
Het kan liggen aan de ontwikkelingsfase waar een kind zich in bevindt. Een peuter bijvoorbeeld ziet de hele dag door allerlei interessante objecten om te ontdekken. Het ziet wat liggen, loopt ernaar toe, pakt het vast, laat het los, draait zich om, loopt naar iets anders, zakt door de knieën, pakt het vast en hoppa …laat het los.

Druk gedrag van een kind kan ook liggen aan het temperament. Het aard van het beestje, zoals dat heet. Een ander mogelijke oorzaak is een voedselallergie of een disfunctie in de hersenen. We praten dan over ADHD. De omgeving of de situatie van het kind kan ook een rol spelen. Een woonomgeving of ruimte met teveel prikkels waardoor een kind druk gedrag vertoont, stress, spanning of ingrijpende levensgebeurtenissen en de manier van opvoeden kan effect hebben op het gedrag van een kind. Ook als er door opvoeders bijvoorbeeld onvoldoende grenzen worden aangegeven, kan een kind zich druk gedragen. We hebben niet voor niets regels in het verkeer, anders zou het op de weg een grote chaos worden. Zo werkt het ook met het aangeven van grenzen aan kinderen.

Bekijk het van de andere kant
Laten we het nu eens van de andere kant bekijken. Kinderen die druk gedag vertonen zijn gangmakers, hebben energie, vervelen zich nooit, zijn creatief en vindingrijk, zijn gevoelig voor aanmoediging en storten zich met hart en ziel ergens in. Het ‘uitzetten’ van druk gedrag is soms fijn, maar zeker niet altijd nodig. Hieronder een aantal tips om het gedrag van kinderen te sturen.

De 10 tips voor volwassenen
#1 Zorg voor uitraasmomenten, zodat de kinderen hun overtollige energie kwijt kunnen.
#2 Zorg voor vaste plekken, bijvoorbeeld een vaste plek aan tafel.
#3 Zorg voor een overzichtelijke speelplek.
#4 Gebruik eenvoudige regels en niet teveel (bepaal welke echt belangrijk zijn).
#5 Gebruik een geheugensteuntje, bijvoorbeeld door regels op een briefje te schrijven of door een plaatje aan de muur te plakken.
#6 Stel de regels duidelijk en eenvoudig en vertel waar de regel voor dient.
#7 Bereid een kind voor op een overgangsmoment. Vertel bij een overgangssituatie, bijvoorbeeld van spelen naar eten,dat het kind nog vijf minuten heeft om te spelen en dat het dan moet opruimen, omdat jullie gaan eten.
#8 Vermijd een overvolle agenda met activiteiten, zorg voor voldoende rustmomenten. Het is fijn voor een kind als het even zijn eigen ding kan doen, een boekje kan lezen of mag hangen op de bank.
#9 Wijk je af van een vast patroon, kondig dan aan wat je gaat doen (kort van tevoren).
#10 Doe dingen samen, benoem hardop en geef uitleg, wees rustig aanwezig als volwassene. Dit geeft het kind veiligheid en vertrouwen.