Stagiaire Berit zegt ‘Dankjewel!’

Bedankt en wie weet tot snel!

Het zit erop… Na acht maanden neem ik afscheid van JB Expertise. En waar de meeste stagiaires waarschijnlijk een gat in de lucht zouden springen, voelt het voor mij dubbel. Tuurlijk vind ik het fijn dat ik over een paar dagen lig te bakken op het strand van Rhodos zonder te hoeven denken aan mijn studie en stage, maar ik sluit wel een hele leuke en leerzame periode af.

Mijn stage bij Joyce was verre van standaard. Niet ergens op een groot en anoniem kantoor in de hoek achter een bureau werken, maar echt aan de slag in de praktijk en meekijken in een warm en kleinschalig bedrijf. Joyce en ik hadden bij het introductiegesprek direct een klik en dit zorgde voor een soepele samenwerking en het was bovendien vaak beregezellig. Omdat er trainingen door heel het land zijn, was ik de ene keer in een chique vergaderzaal in Houten, dan bij een gezellig kinderdagverblijf in Vleuten of op een knusse boerderij in het plaatsje Ommeren.

Jullie
Het leukste aan mijn werkzaamheden bij JB Expertise vond ik het ontmoeten van alle pedagogische professionals. Ik heb zo ongelofelijk veel van jullie geleerd! Het is bijzonder om de betrokkenheid en openhartigheid van iedereen te ervaren. De passie spat er werkelijk vanaf! Van de trainingsbijeenkomsten bij DAK Kindercentra heb ik het meeste geleerd. Tijdens de trainingen heb ik een hoop onderdelen gepresenteerd en vertelt over het onderzoek waar ik zelf bij de Universiteit aan mee heb gewerkt. De (positieve) feedback die ik terugkreeg van de vakmensen kan ik de rest van mijn carrière gebruiken.

Laatste loodjes
Nu is het tijd om mijn studie gezinspedagogiek af te ronden. Ik breng veel dagen door in de bibliotheek in Leiden (gelukkig met airco!), zodat ik mijn scriptie snel kan inleveren. Daarna kan ik gaan genieten van mijn vakantie. Joyce en ik blijven met elkaar in contact, dus wie weet zien jullie mij nog weleens ergens voorbijkomen. Voor nu zeg ik: bedankt en blijf vooral gepassioneerd doorgaan met het mooie vak dat jullie uitoefenen!

Liefs/groetjes,

Berit

DRIE DO’S EN DON’TS VOOR TIJDENS HET SPELEN MET KINDEREN

Blog 2 door stagiaire Berit  – DRIE DO’S EN DON’TS VOOR TIJDENS HET SPELEN MET KINDEREN
De hele week komen er tips, weetjes en ideeën rondom activiteiten voor kinderen op je tijdlijn voorbij. Misschien denk je wel: “Alles leuk en aardig, maar wat doe ik dan tijdens dat spel? Doe ik mee, of moet ik ze juist helemaal zelfstandig laten spelen?” In deze blog geef ik je drie do’s en drie don’ts voor tijdens het spelen met kinderen.

Doen, doen, doen!

  1. Sluit aan bij de zone van naaste ontwikkeling
    De zone van naaste ontwikkeling is het verschil tussen wat een kind kan zonder hulp en wat een kind met hulp kan doen. Als volwassene kan je kinderen stimuleren door activiteiten aan te bieden die nét iets meer van ze vragen dan activiteiten die ze zelf zouden kiezen. Hierdoor kun je de ontwikkeling naar een hoger niveau brengen. Laat het kind bijvoorbeeld eens een puzzel maken met iets meer stukjes! Blijf tijdens dit proces wel altijd beschikbaar voor het kind, zodat het kind niet op geeft maar het avontuur met jou aan durft te gaan.
  2. Neem de tijd
    Deze tip klinkt als vanzelfsprekend, maar is toch erg belangrijk. Heb je een activiteit georganiseerd? Neem dan ook écht de tijd om deze activiteit uit te voeren. Zorg ervoor dat je niet gestoord kan worden en leg je telefoon eventjes opzij. Het is voor een kind juist zo belangrijk om zijn of haar nieuwe bevindingen en ontdekkingen met jou te delen.
  3.  Speel mee
    In plaats van toe te kijken, is het voor kinderen juist leuk als je mee speelt! Volg hierbij het spel van het kind en voeg toe waar mogelijk. Je kan hiervoor gebruik maken van de ‘ja-en-regel’. Dit houdt in dat je eerst bevestigt wat het kind doet (ja) en vervolgens breidt je het verder uit (en).

Deze drie punten kan je beter vermijden.

1. Vragen stellen als: wat maak je?
Als je tijdens het knutselen de vraag stelt: ‘wat maak je?’ laat je eigenlijk merken aan het kind dat jij vindt dat het iets moet worden. Kinderen weten soms van tevoren nog niet wat ze gaan knutselen. Stel je zelf op zo’n moment de vraag: wil ik het kind iets laten maken, of wil ik het kind iets laten meemaken?

2.Complimenteren door te zeggen dat iets ‘mooi’ is
Door een kind een compliment te geven met dat het ‘mooi’ is, zal het kind eerder geneigd zijn te denken dat het dan wel af is. Ze zullen het werk sneller naast zich neerleggen. Als je een compliment wil geven, kun je beter zeggen: Wat ben jij goed je best aan het doen! of Ik zie dat je hard aan het werk bent! Als je het kind op deze manier een compliment geeft, dan leg je de aandacht niet op het eindresultaat. Het gaat dan weer om de ervaring.

3.Het kind vertellen hoe het hoort of wat de bedoeling is
Hiermee doorkruis je de vrijheid en creatieve ontwikkeling van het kind. Het kind leert het meest op het moment dat het zelf mag bedenken wat het wil maken. Ga eens rustig achterover zitten en kijk toe, of maak gebruik van de ja-en-regel (zie tip 3). Je zult zien dat de kinderen met de meest originele creaties komen!

Ik wens je veel succes en vooral veel plezier tijdens het meespelen met kinderen!

SOCIAL MEDIA TAKE-OVER door stagiaire Berit

Blog 1 – SOCIAL MEDIA TAKE-OVER

Een social media ‘take-over’, wat een cool woord! Het betekende echter wel dat ik als de wiedeweerga op zoek moest naar leuke, vermakelijke content, waar jullie bovendien nog iets aan hebben. Eerlijk is eerlijk: dat was lastiger dan gedacht. Gelukkig stuitte ik al snel op een rapport dat de Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang in 2017 heeft uitgebracht.

Want, hoe staat het er op dit moment eigenlijk precies voor in de kinderopvang? Het rapport beschrijft hoe het LKK de kwaliteit in de kinderopvang, de peuteropvang, de BSO en de gastouderopvang heeft gemeten. Ik was in ieder geval erg blij om te lezen dat in alle soorten opvang de medewerkers tevreden zijn met hun werk (joepie!) en ook het welbevinden van de kinderen werd gescoord als ‘hoog’.

Winst
Nadat ik het rapport wat had doorgebladerd, viel me op dat er op een aantal vlakken nog een hoop winst valt te behalen. Een van die dingen is bijvoorbeeld de betrokkenheid van de kinderen,die blijkt matig te zijn. In de praktijk betekent dit dat spellen en activiteiten, waar je een hoge betrokkenheid bij verwacht, niet altijd een actieve houding van kinderen uitlokken.

Er is een leuke manier om die actieve houding wel uit te lokken! Het is belangrijk dat we kinderen meer zelf laten ontdekken en zelf laten doen. Een mooie manier om kinderen zelf te laten ontdekken is met open eind materiaal. Gesloten speelgoed, zoals bijvoorbeeld een speelgoedauto, heeft maar één enkel doel: rijden. Open eind materiaal is al het materiaal dat voor meerdere doelen gebruikt kan worden. Denk bijvoorbeeld aan knopen, lege melkpakken, dozen, natuurlijke materialen, flesdopjes, je kan het zo gek niet bedenken! Een kind kan zijn of haar fantasie helemaal de vrije loop laten.

Dansje
Terug naar het rapport. Dat vertelt ons dat de activiteiten die worden aangeboden door PM’ers zich vooral richten op motorische activiteiten en taal. Onderwerpen als muziek, kunst, wetenschap en techniek worden vaak vergeten, terwijl deze juist zo leuk kunnen zijn! Toen ik dat las deed ik een dansje en trommelde even op de tafel. Oké, dat deed ik natuurlijk niet echt, maar ik was wel blij, want het thema van mijn social media take-over was geboren: zoveel mogelijk mensen enthousiast maken voor het uitvoeren van activiteiten, met een hoge kinderbetrokkenheid, gericht op de ‘vergeten onderwerpen’.

De komende week kunnen jullie dus van mij twee keer per dag een post verwachten over dit onderwerp. Ik zit in ieder geval weer helemaal vol met inspiratie. En als ik dan volgend jaar de LKK kwaliteitsmonitor van 2018 lees, ga ik er vanuit dat ik dan lees dat we op deze onderwerpen nu een dikke vette goed scoren!

Kinderopvang in Berlijn: mijn blik verbreden

BIJZONDER VERHAAL *  Evelien Koning is ooit een studente Pedagogisch Werk geweest van Joyce. Een half jaar geleden heeft zij een bericht gestuurd en stelde de vraag of het mogelijk was om haar afstudeerscriptie bij JB Expertise te schrijven. Zij volgde JB Expertise al een tijd en is fan geworden. Een mooi compliment natuurlijk!
Vanaf januari 2018 zal Evelien dan ook haar scriptie gaan schrijven bij JB Expertise. Ze is een aantal weken geleden op studiereis geweest naar Berlijn en heeft een inspirerend blog geschreven. Hieronder haar verhaal. Bedankt voor het delen Evelien!

Mijn reis
Tijdens mijn minor Het Jonge Kind aan de Hogeschool van Amsterdam ben ik op studiereis geweest naar Berlijn. Hier heb ik verschillende instellingen mogen bezoeken rondom het jonge kind, waarbij ik mijn ogen heb uitgekeken. Maar ik heb ook mogen genieten van de prachtige stad en de geschiedenis die de stad heeft. Mijn eerste ervaring/aanraking met een Berlijns kinderdagverblijf was een locatie met een enorme buitenruimte. Veel bosjes en bomen, klimtoestellen en verstopplekken. De eerste gedachte die ik daarbij had was: “Raken ze die kinderen dan niet kwijt?! Je hebt totaal geen overzicht”. Later bleek dat de pedagogisch medewerkers allemaal één gedeelte in de gaten houden en de kinderen op die manier gezien worden. Kinderen krijgen in deze buitenruimte de kans om te ontdekken en te spelen. De dag wordt zover dat kan buiten afgesloten en als de ouders hun kind(eren) komen halen, gaan ze samen met de pedagogisch medewerker hun kind zoeken in de tuin. Lees meer

JB Expertise heeft een stagiaire! Welkom Berit!

Een nieuwe stap in het ondernemerschap. JB Expertise heeft sinds deze week een stagiaire. Haar naam is Berit en zij stelt zich hieronder graag aan je voor! Daar ben ik dan… ,,Juf Berit begrijpt mij!’’, kreeg de leiding van de buitenschoolse opvang waar ik werk ooit teruggekoppeld van ouders. Een enorm compliment. De kracht van […]

Mannen in de kinderopvang ‘We zijn er nog!’ verschenen in de Kiddo door JB Expertise

 

JB Expertise heeft een artikel geschreven in de Kiddo (kiddo.net) over mannen in de kinderopvang ‘We zijn er nog!’
Ik heb een leuk en waardevol interview gehad met Ruben Fukkink, Hoogleraar Kinderopvang aan de Universiteit van Amsterdam. Tevens heb ik drie enthousiaste mannen, met liefde voor het vak, van de BSO van kinderopvangorganisatie Eigen&Wijzer 
geïnterviewd. Ruben, Rens, Ditmar en Laurens, nogmaals bedankt voor jullie bijdrage!

Kinderen hebben vrouwen én mannen nodig in de opvoeding. Mannen hebben een pedagogisch toegevoegde waarde, ook in de kinderopvang. Ruben Fukkink, Hoogleraar Kinderopvang aan de Universiteit van Amsterdam, deed onderzoek naar mannen in de kinderopvang. ‘Ik miste de man in de kinderopvang en begon met een simpele en nieuwsgierige vraag: ‘Waar zijn ze?’.

Klik hier voor het artikel! ->>JB Expertise Mannen in de kinderopvang

 

‘Stress bij kinderen in de kinderopvang’ verschenen in vakblad Kinderopvang JB Expertise

 

“Iedereen heeft weleens last van stress. Jij, je collega’s en ook de kinderen op de groep. Zelfs baby’s kunnen al stress ervaren. Een beetje stress is helemaal niet erg; dat hoort bij de ontwikkeling van kinderen. (…). Het is dus best nuttig om op jonge leeftijd om te leren gaan met spanning. Dat neemt niet weg dat te veel en te langdurig blootstellen aan prikkels, onrust en opwinding voor jonge kinderen niet goed is. Sterker nog, op lange termijn kan het zelfs schadelijk zijn voor de ontwikkeling.’

Hoe gaaf is dit? Ik ben geïnterviewd voor het vakblad ‘Kinderopvang’ over stress bij kinderen in de kinderopvang. Het artikel is in juni 2017 gepubliceerd en is hier te lezen -> JB Expertise-stress bij kinderen in de kinderopvang

Blog JB Expertise: The struggle is real: het monster genaamd O.N.Z.E.K.E.R.H.E.I.D.

The struggle is real: het monster genaamd O.N.Z.E.K.E.R.H.E.I.D. Mijn naam is Joyce en ik wil je een verhaal vertellen… Ruim vijf jaar geleden ben ik mijn bedrijf JB Expertise, Training & Advies begonnen en sindsdien geniet ik van het ondernemerschap. Het geeft mij voldoening en plezier. De deelnemers die ik train zijn leuke mensen die […]

Een reis door Nepal: ‘You matter’

“Ik kom aan bij een tempel en ik doe mijn schoenen uit. In een tempel draag je nooit schoenen. Ik loop met mijn blote voeten het trappetje op en ik kom op een binnenplaats. Er staat een immens Boeddha beeld en ik zie dat er kleurige bloemen voor liggen. Het ruikt er naar wierook.  Een […]

Artikel Interactievaardigheid ‘Begeleiden van Interacties tussen kinderen’ verschenen in de Kiddo

Door samen te spelen en iets samen te maken, ontwikkelen kinderen respect voor elkaar en kunnen zii relaties met elkaar opbouwen. ln een serie van zes artikelen laat pedagoog Joyce Blauwhoff zien hoe gastouders interactievaardigheden toepassen in hun werk. ln dit artikel in de Kiddo (kiddo.net) de zesde, en tevens laatste, interactievaardigheid: begeleiden van interacties tussen kinderen.

Artikel 7 Begeleiden van interacties tussen kinderen